5 Tunga Skäl till att registrera ditt företag på Google My Business

Google My Business (GMB) är Googles egna företagskatalog. Senaste åren har Google satsat massor av resurser på att utveckla GMB och gett den allt större utrymme i sökresultatet.

Driver du ett lokalt företag är GMB ett enkelt sätt att direkt öka synligheten och skapa fler kunder. Här får du 5 skäl till varför Google My Business är värd din uppmärksamhet.

1. Nya kunder hittar dig via Google My Business

Det vanligaste sättet att leta efter produkter och tjänster på nätet är att Googla och därefter klicka sig vidare i Googles organiska sökresultat.

Vi söker efter exempelvis ”fotograf i Göteborg” och klickar på någon av fotograferna i listan som Google presenterar för oss.

Näst vanligast är att vi söker på Google MEN klickar oss vidare i info-rutan som innehåller Google My Business – listningen.

En del klickar sig vidare till hemsidan, andra ringer direkt det nummer som står i listningen, en del navigerar vidare och tittar på foton etc.

Men bara detta faktum, att det här är ett beteende som kommer på en andra plats i hur vi hittar företag på nätet, är ett mycket starkt skäl till att genast registrera och ta kontroll över din GMB-listning.

GMB har helt enkelt blivit för populärt för att ignorera och lämna åt slumpen.

Internet.se på GMB:

2. Det är gratis

Det kostar ingenting att registrera ditt företag på GMB. Visserligen krävs det en viss arbetsinsats (och lite kunskap om att ladda upp filer på nätet) men Google tar inte betalt för listningen.

Du kan läsa mer om hur du kommer igång på den här sidan

Verifiera via vykort – eller telefonsamtal

OBS! Det står att det ”bara tar ett par minuter att registrera dig” på Googles info-sida. Det är en sanning med modifikation.

För att få en verifierad GMB – listning behöver du begära ut en kod till din företagsadress.

En kod som Google skickar på ett vykort till din postlåda. Räkna med en vecka eller två innan vykortet dimper ner.

Google har även lagt till möjligheten att verifiera sig via ett telefonsamtal. Men denna möjlighet verkar inte vara tillgänglig för alla.

3. Du får bättre kontroll över ditt varumärke

En av de stora fördelarna med Google My Business är att du får (nästan) full kontroll över ditt varumärke.

Exempelvis kan du genast ladda upp foton eller videoklipp som visar upp dina produkter och tjänster från sin bästa sida.

På så vis kan du exponera ditt företag till potentiella kunder och ”Google-sökare” på ett strategiskt sätt och styra det första intrycket.

Tänk på en del av syftet med Google My Business som rent ”varumärkesbyggande” – ungefär som en kostnadsfri annonsyta.

För även om alla sökningar inte leder till nya kunder eller klick, ger GMB dig en ypperlig chans att visa upp ditt varumärke på världens största sökmotor.

Och därmed skapa den igenkänning och goodwill som är kännetecknande för starka varumärken.

Exempel på GMB-sida: By Ingemo, Barnfotograf i Göteborg

Om du vill titta närmare på hur en fullständig Google My Business-sida ser ut, så har vår kund By Ingemo, en lokal fotograf i Göteborg, skapat ett bra exempel här. Här hittar du massor av info, foton och filmer från verksamheten.

4. Du ökar dina chanser att synas på hela webben

Googles ställning som världens ojämförligt största sökmotor innebär att många andra företagskataloger (och sökmotorer) hämtar sin information direkt från Google.

Information på Google My Business blir därmed också ”källan” till exponering i många andra företagskataloger och sidor på nätet.

Genom att skapa en välorganiserad och snygg GMB-sida så påverka du synligheten på hela webben positivt.

5. Du får värdefulla insikter om dina kunder

Google erbjuder alla som använder plattformen ”insikter” (Google Insights): ett slags enkel analysdata som visar när och hur dina kunder hittar till din GMB-sida.

Med dessa data kan får du reda på var dina kunder ser dig och var de inte ser dig.

Informationen som exempelvis kan ligga till grund för hur du ska tweaka dina marknadsföring och synlighet – och få in ännu fler kunder!

Vill du veta mer om hur du kommer igång med digitala tjänster till ditt företag?

Hör av dig till oss på Internet.se. Ring 031 – 26 30 00 eller mejla oss på support@internet.se, så berättar vi mer.
Läs mer om webbhotelltjänster här.

Detta inlägg publicerades först här: