Telefonin ska vara enkel och bara fungera…

Thomas och Michael Strindeborn, far och son som äger och driver ICA Maxi stormarknad i Allum stötte för en tid sedan på ett problem med deras telefoni. Deras befintliga växel var full, det gick inte att addera flera anknytningar och systemet kändes gammalt och uråldrigt. Det var dessutom dyrt och inte speciellt flexibelt.

Michael som arbetar som butikschef och har fullt upp med att leda personal och allt det dagliga arbetet beslöt sig för att hitta en annan leverantör.

”Kunskapen om telefoni skulle jag säga ligger på en normal nivå men egentligen vill jag bara att det ska vara enkelt och att det fungerar. Kravbilden var att hitta ett lokalt företag med kunnig personal och som uppskattar personlig kontakt och god support. säger Michael

Michael kom i kontakt med Optinet Data AB, ett lokalt företag som arbetar med säker IT drift och IP telefoni och som sedan drygt 2 år tillbaka varit en återförsäljare till Weblink IP Phone.

Optinet bjöd in Michael till ett av deras frukostseminarier som handlar om just smart telefoni för företag.

Vad avgjorde beslutet att byta till Weblink?
”Ja, efter frukostmötet försod jag att telefoni inte behöver vara dyrt och krångligt. Förstod också att Optinet var leverantören som skulle kunna fixa så övergången skulle gå så smärtfritt som möjligt. Vi skulle få ett telefonsystem som vi kunde anpassa efter verksamheten, inte tvärtom.”

Hur gick övergången?
”Jag kan säga att jag var lite nervös just vid övergången från det gamla systemet till det nya, främst berodde det nog på att jag inte är så insatt i hur telefonin fungerar. Det var dock något jag oroade mig för i onödan!”

Optinet hade gjort en ordentlig behovsanalys och skötte all kontakt med övriga leverantörer, elektriker och gjorde att övergången gick riktigt smärtfritt.”

Idag fungerar vår telefoni riktigt bra, den är flexibel och enkel att förstå sig på. Skulle lätt rekommendera andra att byta till Weblinks molnväxel. Om man dessutom kan få Optinet Data AB som samarbetsparter har man verkligen vunnit.

Vi kommer nu att titta vidare på att även ta Weblink som operatör på de mobiler som vi har inom företaget, förstod att det finns en slant att tjäna där också.

Michael vill poängtera att han uppskattar relationen med Optinet. ” det är ovärdeligt att alltid kunna ringa eller maila och få problemet åtgärdat på nolltid.